Radu Szekely, secretar de stat în Ministerul Educației, despre evaluarea profesorilor de către elevi: „Nu vor fi afectate calificativele, salariile sau cariera didactică”

Radu Szekely, secretar de stat în Ministerul Educației, despre evaluarea profesorilor de către elevi: „Nu vor fi afectate calificativele, salariile sau cariera didactică”

Ministerul Educației lucrează la un chestionar de evaluare a procesului didactic de către elevi. Ideea nu este una nouă. Până acum elevii au încercat să facă un formular după știința lor și să-l distribuie în școli. De data asta, un sociolog, un psiholog și un expert în evaluare lucrează la itemi. Potrivit secretarului de stat în Ministerul Educației Radu Szekely, din această toamnă va fi implementată varianta-pilot doar în școlile care doresc. Profesorii nu primesc nici sancțiuni și nici nu li se taie din salariu dacă feedback-ul de la elevi nu este pozitiv, ci șansa de a-și îmbunătăți metodele.

Bianca Buga este în clasa a zecea la un liceu din Caracal și membră în consiliul școlar al elevilor. Împreună cu colegii ei a decis ca în acest an, din cauza pandemiei, să completeze formularele de feedback semestrial pentru profesori online. „A fost un chestionar cu mai multe întrebări, în principiu despre modul de predare, despre atmosfera de la clasă, cum sunt gestionate neînțelegerile sau problemele care apar în timpul orelor de curs”, povestește eleva. Au participat mai multe licee din Caracal la această evaluare, adică sute de elevi au putut să-și spună opinia despre activitatea profesorilor de la clasă. Tânăra crede că într-un astfel de demers elevii trebuie să fie foarte corecți și să se distanțeze de simpatii și antipatii. „Trebuie să fie obiectivi, să fie conștienți că unui profesor mai exigent, care dă note mici, dar care vrea să ne învețe și își dă silința, nu îi dăm un feedback negativ.”

Acordarea unui feedback semestrial profesorilor este un articol inclus în Statutul Elevilor de cinci ani, dar fără să aibă un formular și o procedură cu privire la ce se întâmplă cu rezultatele.

Așa că elevii și-au făcut propria procedură, au centralizat toate rezultatele în consiliile județene de elevi. Profesorilor care au avut un feedback negativ de la mai mulți elevi le-au făcut o serie de recomandări. „Unii au fost într-adevăr receptivi, dar știu cazuri la alte licee din oraș care nu au fost prea deschiși și nu au reacționat bine. «Eu știu cum să-mi fac meseria!» și alte lucruri dintr-astea. Ne-am așteptat la asta, dar chiar și-așa am vrut să le dăm șansa elevilor să-și spună cuvântul”, mai spune Bianca.

„Evaluatorul trebuie să fie superior pregătit evaluatului”, este opinia unui profesor de pe un grup online despre inițiativa Ministerului. „Elevii aflați în situație de corigență sau cu rezultate mediocre oare ce calificativ vor acorda acelui cadru didactic?”, se întreabă un altul.

Secretarul de stat Radu Szekely, coordonatorul acestui proiect, a explicat pentru Școala 9 că nu se pune problema de calificative date profesorilor.

„Elevii nu evaluează profesorii, elevii evaluează procesul de predare-învățare-evaluare și modul în care acest proces li se potrivește și cum ar putea fi îmbunătățit pentru a răspunde mai bine nevoilor lor. Nu este o evaluare prin care să fie afectate calificativele profesorilor, salariile sau cariera didactică”, spune acesta.

Sursa: scoala9.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published.