CÂND ȘI CUM SĂ ÎȚI ALEGI UN PSIHOLOG?

CÂND ȘI CUM SĂ ÎȚI ALEGI UN PSIHOLOG?

Ședințele de terapie cu un psiholog sunt privite din ce în ce mai bine. Am avut un drum lung de parcurs: psihologul pe vremuri era acela la care dacă ajungeai, ceva clar era în neregulă cu tine. Evoluția, știința și descoperirile ne-au ajutat să înțelegem că acesta este un proces normal în contextul în care trăim pentru o viață mai relaxată.

Și totuși, când ar fi bine să “apelezi la cineva” și acel cineva să fie un profesionist?

  • dacă te simți constant obosit/ă, simți că nu mai faci față, că ceea ce se întâmplă este prea mult pentru tine, tristețe, neajutorare;
  • dacă lucrezi foarte mult, stai permenent în tensiune și oricât ai face nu este suficient;
  • dacă îți este greu să duci la îndeplinire activități zilnice normale legate de casă, job, sănătate, familie și prieteni;
  • dacă ai o adicție pe care ai conștientizat-o singur/ă sau cu ajutorul celor apropiați (alcool, droguri, jocuri de noroc etc);
  • dacă simți că poți mai mult și nu știi cum să faci (aici poți alege și un coach care să te sprijine)

Dacă ai epuizat deja familia și prietenii și starea ta nu s-a îmbunătățit, te sfătuiesc să mergi la un specialist.

Cum alegi psihologul?

Am auzit multe povești care mai de care în legătură cu unii “profesioniști” de pe piață. Și atunci ai nevoie de câteva linii pe care să le urmărești pentru a-ți crește șansele să găsești un specialist potrivit pentru tine:

Cum găsești un psiholog?

Dacă este primă dată când îți pui această problemă, cel mai ușor este să întrebi oamenii apropiați, primii pe listă fiind aceia despre care știi că se duc sau au avut o perioadă în care s-au dus la un psiholog. Dacă este cineva pe care îl recomandă, merită o vizită.

În cazul în care nu ai asemenea cunoștințe sau nu vrei să pui o astfel de întrebare, următorul pas este online. Întră pe pagini de specialitate și acolo poți găsi nume din care să alegi. Pentru că tot suntem online, poți da o căutare după nume și să găsești tot felul de informații despre acel om și articole, în cazul în care are activitate de acest gen. Observă activitatea de pe Social Media și, dacă îți place ceea ce vezi/citești, contactează-l.

Să fie bărbat sau femeie?

Aceasta este o întrebare cheie. Majoritatea dintre noi avem un răspuns aproape intuitiv când vine vorba despre sexul psihologului. Cu origini în copilărie și explicație de găsit împreună, este bine să îți asculți acest impuls. Îți va da un confort de care cu siguranță vei avea nevoie. Nu îți face mustrări de conștiință în era #meetoo și alege ceea ce te face să te simți confortabil. Discuți mai departe cu psihologul ales și acest subiect, dacă vrei.

Ce întrebări să îi adresezi?

Ai găsit pe cineva și te hotărăști să îl/o contactezi. Sunt câteva aspecte de care este bine să ții cont. Unde a făcut școala și ce specializare are? Câți ani de experiență are în acel domeniu? S-a mai ocupat de cazuri similare (aici presupune să îi spui pe scurt despre ce este vorba)? Cât durează și cât costă o ședință (prețurile și duratele diferă, așa că este normal să întrebi). A făcut ședințe de terapie pentru a-și îmbunătăți viața personală? Această ultimă întrebare este din nou importantă. Cineva care face terapie și nu a fost niciodată din alegere personală la psiholog, nu este o persoană suficient de deschisă pentru a te ajuta. Orice formare pentru specializare într-o formă de terapie presupune ore obligatorii de terapie. În afara acelor ore, a apelat la serviciile unui specialist pentru vreun moment în viață? Dacă da, poți trece la etapa următoare.

Cum se desfășoară ședințele: online sau față în față?

Este din ce în ce mai răspândit serviciul de consiliere online. În acest fel îți poți alege un psiholog din alt oraș sau chiar altă țară, scazi timpul de deplasare și alte inconveniente legate de transport.

Ședințele față în față au avantajul comunicării nonverbale mult mai ușor vizibile, interacțiunii directe și a confortului a ceva cu care ești deja obișnuit. Cel mai bine funcționează o combinație între acestea.

Îți pot spune, de exemplu, că cine alege Improving și lucrăm împreună, are la dispoziție o platformă online unde păstrăm legătura între ședințe și primește resurse de care are nevoie. Aici primesc provocări periodice care să îi sprijine în construirea și menținerea unor noi obiceiuri sănătoase.

Cum te simți după prima ședință?

Îți place de omul din fața ta? Cât de confortabil te-ai simțit? Te-ai simțit ascultat/ă? Important este ca la finalul ședinței sentimentul să fie unul de ușurare, că ai găsit pe cineva căruia să i te poți deschide cu ușurință. Mai departe veți vedea împreună cum evoluează lucrurile.

Ce ne facem dacă mergem la terapie de cuplu?

Aici lucrurile se complică puțin pentru că alegerea psihologului va fi validată de 2 oameni. Procesul de alegere poate fi similar, însă este foarte important ca ambii parteneri să se simtă confortabil cu psihologul ales. De asemenea, vă sfătuiesc să mai faceți o evaluare periodică, fiecare dintre voi, pentru a vedea dacă și pe parcurs relația fiecăruia dintre voi cu psihologul se desfășoară ușor și confortabil. Atenție – dacă ești într-o perioadă în care discutați în ședințe un subiect care te face să te simți inconfortabil, pune-ți întrebarea “De ce mă simt așa?”. Dacă ajungi la concluzia că este subiectul și nu omul din fața ta, poți continua să mergi mai departe.

Ce este de reținut în cazul terapiei de cuplu este că psihologul trebuie să fie atent în a nu lua partea nici unuia dintre parteneri, astfel încât partenerii să fie în echilibru în discuții. Acest aspect este destul de greu de observat, așa că nu te grăbi în a lua decizii. Observă cât poți de detașat pe parcursul a două-trei întâlniri și apoi poți aduce subiectul în discuție deschisă.

Dă rezultate mersul la psiholog? De unde știu că este bine?

Cercetările spun că da, terapia funcționează. În cazul stărilor dese de anxietate, tristețe, suferință. Date statistice confirmă că după aproximativ 8 ședințe de terapie, 50% din clienți spun că se simt mai bine, sunt mai încrezători în ei și viitor. Procentul crește până la 75% satisfacție în cazul celor care sunt în terapie pe o perioadă de șase luni sau mai mult.

Îmbunătățirea, schimbarea unor tipare este un proces de lungă durată, care necesită efort constant. Este această constanță care dă valoare actului în sine. Dacă te speli pe dinți o dată pe lună, nu vei vedea nici o îmbunătățire. Dacă faci acest lucru zilnic, atunci ai toate șansele unui zâmbet care transmite bucurie.

Sursa:improving.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published.